Az érzékelési zavarok a gyerekeket bezárják a saját kis világukba. Hiszen ha a külvilágból érkező információkat nem tudja rendesen feldolgozni és beépíteni az idegrendszer, akkor teljesen elbizonytalanodik a gyerek, hogy ő mire képes valójában, mit is tud megcsinálni. Ilyenkor a legpraktikusabb fenéken maradni, mondja az idegrendszer, nehogy kárt tegyünk magunkban. Ezt a fenéken maradást kiszolgálja a telefon, a számítógép.

A legtöbb érzékelési zavaros gyerek szeretne részt venni a foglalkozásokon, de nem tudja, hogyan kell létrehozni azokat a mozgásokat, amik ahhoz kellenek, hogy felmenjen a mászóka tetejére, átlendüljön egyik helyről a másikra a csimpaszkodón, elkapjon és eldobjon egy labdát, fogócskában utolérje a másikat. A számítógépes játékokban nem kell neki végrehajtania a mozgásokat, mert az „avatarja” elvégzi. Ráadásul ha az avatar „ügyetlen” és leesik, nekiütközik valaminek, azt a valódi test nem érzékeli fájdalomként tudatos szinten, így ez megint csak biztonságos.

Az érzékelési zavarok között az egyensúlyi rendszer, a testérzékelési rendszer is zavart szenved. Ezek a rendszerek elengedhetetlenek a helyes tartáshoz. A helyes tartás számtalan izom összehangolt munkájával jön létre. Az ő „avatarja” a játékban nem fárad, figyelmét nem vonják el a gravitációs kihívások. Ha ráadásul párosító játékokkal, gyűjtögető vagy logikai játékokkal stb játszik, akkor a figurái még csak nem is mozognak a képernyőn. A fotelben, vagy asztalra dőlve pedig a saját testtartásával sem kell foglalkoznia, tehát nem vonja el a figyelmét a saját testének tartása.

Az érzékelési zavarok miatt az olyan összetett mozgásokat, mint az ugrás, valaminek az elgurítása vagy elkapása, a mozgás kontrollálása nehézségbe ütközik. Időigényes is betanítani az idegrendszert és a testet, hogy létrehozzák azt a mozgásformát, amire szükség van. A játék azonban készen kínálja a mozgásmintákat, nem kell velük bíbelődni, mozgásos kudarcokat átélni. Sokkal kisebb erőfeszítéssel sokkal nagyobb sikert tud elérni a virtuális világban, mint a valóságban.

A valóság szörnyen fukarkodik a dicsérettel egy érzékelési zavaros gyermek számára. Hiszen ügyetlen, szögletes, visszahúzódó, nehézkes, fáradt stb. A számítógépes játékok viszont rengetegszer dicsérnek, amikor elvégzel egy feladatot, amikor megcsinálsz egy pályát. Vagy csillogó konfettik röpdösnek, vagy csillagok pulzálnak, vagy az avatar tartja magasra a nyereményt. Tehát sokkal több sikerben és ezáltal dicséretben van része egy virtuális világban egy érzékelési zavaros gyereknek, mint a valóságban.

megjegyzés: ezek a gondolatok az én gondolataim, nem egy tudományos cikk szemelvénye. A gondolatokat pedig a gyerekekkel való munkám és a tapasztalataim ihlették. Kérlek, ha ezeket a gondolatokat közölni szeretnéd, használd a nevemet, és forrásként jelöld meg az oldalamat. És egész jól esne, ha szólnál róla.

 kép forrása: pixabay

Gyanakszol, hogy a te gyermeked is érzékelési zavaros?

Jelentkezz be egy felmérésre, hogy mihamarabb beinduljon a változás!

hello@csigebogi.hu

Régen is voltak érzékelési zavaros gyerekek?

Régen nem voltak érzékelés zavaros gyerekek? De. Persze, hogy voltak. Ha elolvasunk néhány memoárt, vagy feljegyzést, akkor azokból a szakember számára világos, mint a nap, hogy a jelenséget érzékelési zavarként lehetne diagnosztizálni. A különbség egy mai érzékelési...

Miért jó a szenzoros diéta?

A legtöbb gyerek élvezi az utánzós játékokat, amiben ének van, akadálypálya, kihívás. De mi van azokkal, akik elhúzódnak, ellenségessé válnak, bezárkóznak ilyenkor? Hányféle ingert soroltam fel az előbb? Mozgásos, hallási, látási, tapintási, egyensúlyi ingerek stb. A...

Amikor a család a tünet

A legtöbb érzékelészavaros gyermek családja, mire segítséget kér, addigra idegileg kikészül. A tanulási, nyelvi és szenzomotoros zavarok komoly érzelmi, szociális, vagy családi problémákat eredményeznek. Hány, meg hány szülőtől hallom, hogy azt hiszik róluk, hogy...

Az agyunk vaksötétben ücsörög

Alapnak tekintjük azt, hogy az agyunknak szüksége van mindenféle információra ahhoz, hogy el tudja dönteni, merre induljon, mit csináljon. Na de valaha is értelmezted azt, végig gondoltad azt, hogy az agyunk egy sötét barlangban van?! Képzeld el, éld ezt át! Ülsz a...

Hová küldhetem neked a tanulmányt?

Hamarosan küldöm a tanulmányt e-mailben, ha nem találod, ellenőrizd a spam mappát is!