A legtöbb gyerek élvezi az utánzós játékokat, amiben ének van, akadálypálya, kihívás. De mi van azokkal, akik elhúzódnak, ellenségessé válnak, bezárkóznak ilyenkor?

Hányféle ingert soroltam fel az előbb? Mozgásos, hallási, látási, tapintási, egyensúlyi ingerek stb. A legtöbb gyerek élvezi ezeket, mivel az érzékelésük, és az a képességük, hogy ezeket az érzéki benyomásokat összerendezzék jól működik. Lehet, hogy még egyszer sem gondoltál bele abba, hogy az érintés, mozgás, látás és hallás révén felvett információkat valami alapján fel is kell dolgozni, hogy azokra megfelelően tudj reagálni.

Ismertem olyan kisgyereket, aki nekitámaszkodott a forró sütőnek, és amikor érezte, hogy fáj, nem vette el a kezét onnan, hanem sírt tovább. Az ő rendszere felfogta, hogy vészhelyzet van, még reagált is rá, hiszen sírt, de nem volt képes egy hatékony mozgássort kialakítani, amivel elkerülhette volna azt, hogy megégjen a keze.

Volt olyan kiskliensem, aki a kulcszörejre elsírta magát. Azt mondta: fáj.

Vagy egy kislány, aki akkorákat esett, mindenbe beleütötte magát, hogy nekem fájt. Ő meg csak legyintett, vagy megsimogatta, és ment tovább. Bolhacsípés. (és ez nem nevelés kérdése)

Ezek a gyerekek a környezetükből, vagy a testükből eredő ingerekre nem jólszabályozott módon reagáltak. Ők a szenzomotoros élmények hatására inkább feszültek, zavarodottak lettek, és ha még ők szerettek is részt venni a foglalkozásokon, a többiek nem szerettek velük játszani, mert bénának találták őket, vagy durvának.

A nehézségei ezeknek a gyerekeknek nem csak a játékok során mutatkoznak meg, hanem a mindennapi tevékenységeik során is. Ügyetlenebbül öltöznek, nehezebben tanulnak, nem jól értik az utasításokat stb.

Ez nem jelenti azt, hogy valami baj van a felfogó képességükkel, mert sokuknak igen magas az intelligenciája, viszont a mozgásuk szögletes, ügyetlen, vagy nagyon szorongóak, vagy nagyon agresszívek. Olyan, mintha a problémáik gyökerét a pszichében kellene keresni, és gyakran nem is fejlesztő szakemberhez kerülnek ezek a gyerekek, hanem pszichológushoz. Pedig a probléma kezelhető. Nem kell addig várni, míg teljesen kikészül a család, a pedagógusok, vagy maga a gyerek.

Az egyik mód: fel kell ismerni, hogy baj van.

Utána: rá kell jönni, hogy pontosan honnan ered a gond.

Azt követően: össze kell állítani egy gyakorlatsort a számára, és figyelni a változásokat.

kép forrása: Elly Fairytale

Szeretnétek szenzoros házit?

Vagy csak többet szeretnétek megtudni a gyerkőcről, akkor Jelentkezzetek be egy felmérésre!

hello@csigebogi.hu

Régen is voltak érzékelési zavaros gyerekek?

Régen nem voltak érzékelés zavaros gyerekek? De. Persze, hogy voltak. Ha elolvasunk néhány memoárt, vagy feljegyzést, akkor azokból a szakember számára világos, mint a nap, hogy a jelenséget érzékelési zavarként lehetne diagnosztizálni. A különbség egy mai érzékelési...

Öt ok, amire nem gondolsz, ha mobilfüggő a gyereked

Az érzékelési zavarok a gyerekeket bezárják a saját kis világukba. Hiszen ha a külvilágból érkező információkat nem tudja rendesen feldolgozni és beépíteni az idegrendszer, akkor teljesen elbizonytalanodik a gyerek, hogy ő mire képes valójában, mit is tud megcsinálni....

Amikor a család a tünet

A legtöbb érzékelészavaros gyermek családja, mire segítséget kér, addigra idegileg kikészül. A tanulási, nyelvi és szenzomotoros zavarok komoly érzelmi, szociális, vagy családi problémákat eredményeznek. Hány, meg hány szülőtől hallom, hogy azt hiszik róluk, hogy...

Az agyunk vaksötétben ücsörög

Alapnak tekintjük azt, hogy az agyunknak szüksége van mindenféle információra ahhoz, hogy el tudja dönteni, merre induljon, mit csináljon. Na de valaha is értelmezted azt, végig gondoltad azt, hogy az agyunk egy sötét barlangban van?! Képzeld el, éld ezt át! Ülsz a...

Ha rájött a tolatásra miért nem mászik előre?

Mozgásfejlődés + emlékezés = kudarc? Az agy a múltbêli tapasztalatok alapján jósolja meg a jövőt. Pl anya szigorúan néz, üvöltözés lesz. Beborult az ég, nem megyünk a játszótérre. Egy kisebb probléma adódik emiatt a tanulási folyamatainkban: az agy nem tünteti el a...

Mik azok az érzékelési zavarok?

Egyik kis kliensem a legjobb gyerek volt az óvodában. Bármit megevett, ha megütötték soha nem ütött vissza, végtelen türelme volt, de valami nem volt rendben nála. Tompa volt. Lassan fogta fel, amit mondtak neki, ha evett, két szájra tömte az ételt, csurgott az állán...

Sorrendiség? Mi fán terem?

    "Láttamta a boltbaen három madarú lábt". (Láttam a boltban egy három lábú madarat) - ez a klasszikust a fiamtól idéztem. A szerialitás a sorrendiség. Hogyan következnek egymás után a dolgok. Nem csak egy cselekvési sorban, hanem az észlelésünkben is...

Amikor az egyensúly rendszer hibásan működik

Az egyensúlyunk megtartásában seregnyi miniatűr rendszer áll szolgálatunkra, és ezek összehangolt munkája segít abban, hogy ne essünk orra, ha már egyszer két lábon kezdtünk járni. De ha a rendszerek között zavar keletkezik, vagy az egyes rendszerek önmagukban is...

Amikor sír az iskolaudvaron…

Tényleg rossz anya az, aki otthagyja a gyereket az iskola/óvoda ajtajában reggel?   Lelkiismeret-furdalástól gyötörten mesélte egy anyuka, hogy nemrég tudta meg, hogy a kisfia valójában nem megy be az iskolába, amikor elválnak a kapuban, hanem sír az iskolaudvaron a...

Finommozgások és a reflexek

Szögezzük le, finommozgás nem csak a kézben van, hanem a szemmozgásokban, a beszédben, a lábujjak mozgatásában is. Ahogy a mozgásfejlődésnek vannak szakaszai, ugyanúgy a finommozgásoknak is. Ha a kéz finommotorikáját végig gondoljuk, akkor kezdetben a kisbabák...

Hová küldhetem neked a tanulmányt?

Hamarosan küldöm a tanulmányt e-mailben, ha nem találod, ellenőrizd a spam mappát is!